June 12

FITS 2014, guest-post: În căutarea aproapelui pierdut

După cum poate v-ați prins, până acum cel puțin, pentru mine spectacolul acestei ediții de FITS a fost Deca Dance, al celor de la Batsheva. Cu toate astea, am preferat să dăruiesc povestea mea despre acest show unei prietene despre care știu că și-ar fi dorit (mult) să fie la Festival iar anul ăsta n-a fost să fie: Oltea. Și cum mi s-ar fi părut ușor lipsit de autenticitate să pun aceleași emoții în cuvinte de două ori, am rugat pe altcineva să scrie despre Deca Dance pentru blogul meu.

Pe Cristi Clita l-am cunoscut după una dintre edițiile FITS în care m-am ocupat de comunicarea festivalului. Am vrut să știu cine e campion la cumpărat bielte în Festival, iar numele lui a fost menționat primul de către Daria, șefa supremă de la Ticketing în FITS și TNRS. Când am revenit la București, l-am căutat (trăiască FB!) și ne-am întâlnit pentru că am vrut să-i ofer câteva amintiri cu însemnele Festivalului, dar și o diplomă de participare. Între timp, ne-am împrietenit – de altfel, Cristi lucrează și el în industria comunicării, la un mare producător de mobilă (nu spun care, dar numele are patru litere și începe cu I :D) – și ne și vedem la FITS în fiecare an. Nu mai știu acum clasamentul, dar Cristi continuă să fie unul dintre cei mai mari iubitori de FITS pe care-i știu și vede teatru mult, cât și unde poate, și nu doar în România.

Pe el l-am rugat frumos să scrie el despre Deca Dance și-i mulțumesc mult că a acceptat!
Fotografiile sunt luate de pe pagina oficială a companiei de dans (am cerut voie!)

Înainte să începeți lectura, apăsați Play. Nu vă uitați la versuri, doar ascultați și citiți.


În căutarea “aproapelui” pierdut

Aceasta ar putea sa fie o enumerare de superlative. Poate ca mai bine am scoate dictionarul si le-am pune pe toate pentru ca fiecare cuvant s-ar potrivi perfect in descrierea spectacolului Deca Dance (Batsheva Ensemble). Este inutil, totusi, sa vorbesc despre tehnica dansatorilor sau coregrafie. dupa ani buni de spectacole de dans contemporan israeliene la FITS sau aiurea mi-am dat seama ca simplul nume ”Israel” este garantia unui spectacol bun.

deca 2

Dar nu voi face acest lucru. Voi incerca sa vorbesc despre tristetea vazuta de mine in spatele acestei explozii de bucurie de pe scena, este realitatea pe care cred ca o poti intrezari dincolo de frumos. Si minunatul spectacolelor de dans contemporan vine tocmai din faptul ca poti ”citi” un spectacol doar pentru tine, ca poti sa ii dai sens, ca acelasi spectacol de la o seara la alta ti se pare altul doar pentru ca ii mai citesti o fateta.

Ceea ce am vazut eu a fost o enumerare superba a durerilor lumii. In bucuria ei scenica, scoala de dans israeliana este foarte dureroasa. Ce am vazut eu au fost de la durerea personala, durerea dansatorului care este in plin performance in timp ce publicul se asaza pana la durerea colectiva a unui popor (o trupa) ce si-a construit un zid intre el si public (sau Orientul din care face parte?) sau la incapacitatea de a deveni ca ceilalti intr-o societate (sa te razvratesti fiind acelasi in timp ce lumea din jur ti se schimba).

deca 1

Dansatorul singur de la inceputul spectacolului este pentru mine intruchiparea singuratatii printre toti, suntem noi toti trezindu-ne fara “aproapele”. In aceasta lume tot mai urbanizata, tot mai conectata devenim cu totii autisti la miscarea trupurilor celor de langa noi. Suntem intr-un continuu “selfie”, dar tanjim dupa “impreuna”. Nimic nu poate fi mai trist decat o incercarea de exista, de a prinde privirile unor oameni mult prea preocupati de a gasi locuri, de a vedea cine este in sala, de a vorbi cu cei pe care ii reintalnesc, de a vedea un mail, cine a mai spus ce pe Facebook.

deca 3

In goana noastra nebuna de zi cu zi decidem sa-i ignoram pe cei ce danseaza printre noi, langa noi, cu noi. Sa ne prefacem ca ”aproapele” nu este langa noi pana cand devine si el ca si noi.

Ignore.
Ignore all.
Ignore all possible concepts and possibilities.

___________

NB Versurile de la final au fost rostite la începutul spectacolului și fac parte dintr-o poezie de Charles Bukowsky pe care o puteți citi, integral, aici.

Mai multe lucruri frumoase de la Festival puteți găsi pe site, FB, Twitter, Instagram și YouTube, și pe #FITS2014, și, de asemenea, vă reamintesc faptul că poveștile de printrerânduri sunt aduse alături de UniCredit Țiriac Bank, partener principal al Festivalului!



Tags: , , , , , , ,
Copyright © 2014. All rights reserved.

Posted 12/06/2014 by ruxandra in category "evenimente", "FITS", "Teatru

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *