Spre deosebire de joaca de-a premiile pe care unii şi alţii o prezintă pe la noi ca pe o măreaţă reuşită în epoca lui Click aici! şi Rămâi prost!, Pulitzerul pentru jurnalism chiar premiază articole cu greutate, unele care aduc schimbări sau măcar ne ajută să privim lumea dintr-un alt unghi. Mă rog, cei o sută şi ceva de juraţi chiar au de unde alege şi nici nu cred că le e prea uşor!

Anul trecut, când scriam despre premii şi premianţi, am amânat publicarea pentru că între timp se petrecuse atentatul de la Boston. Spuneam atunci că cel mai probabil unul dintre materialele scrise pe această temă va fi premiat anul ăsta. Am avut dreptate! :)

Mai jos citiţi despre câştigători şi nominalizări şi voi încerca să pun link pe toate materialele premiate şi nominalizate, ca să vă faceţi o idee de subiecte şi construcţie – mă refer la cele din categoria Jurnalism. Încă ceva: la câştigători găsiţi în link, la final, şi scrisoarea de nominalizare. Merită să le citiţi şi pe alea.

Premiul pentru Public Service merge la două publicaţii în acest an (treaba asta se întâmplă destul de rar!), respectiv la The Washington Post şi la The Gurdian pentru materialele ce vizează interceptările secrete făcute de NSA.  Newsday a fost finalist pentru seria ce a dat în vileag comportamentul neadecvat al unor poliţişti, serie ce a dus la investigaţii legale.

medalie pulitzer
Breaking News Reporting: Echipei de la The Boston Globe pentru felul în care a acoperit atentatul de la maraton. Finalişti au fost echipa de la The Arizona Republic, pentru relatările legate de incendii forestiere în care şi-au pierdut viaţa 19 pompieri, şi cea de la The Washington Post pentru materialele legate de împuşcăturile de la Washington Navy Yard, eveniment soldat cu 13 victime.

Investigative Reporting: Chris Hamby de la Center for Public Integrity, Washington, DC, pentru seria Breathless and Burdened care a scos la suprafaţă felul în care mai mulţi avocaţi şi medici (de la John Hopkins, nu de la cine ştie ce dispensar!) s-au organizat într-un grup care a reuşit să refuze unor mineri bolnavi îngrijirea cuvenită legal şi care a dus la modificarea legislaţiei. Finalişti: Megan Twohey de la Reuters pentru materialele legate de piaţa neagră de pe Internet cu ajutorul căreia părinţii adoptivi scăpau de copiii adoptaţi din străinătate şi pe care nu-i mai doreau, şi Cynthia Hubert & Phillip Reese de la The Sacramento Bee pentru articolele legate personalul de la Spitalul de boli mintale din Las Vegas care, în cinci ani, a scăpat de 1500 de pacienţi urcându-i în autobuze şi trimiţându-i aiurea, care încotro.

CPI
Explanatory Reporting: Eli Saslow de la The Washington Post care a scris despre cartelele de mâncare (în prezent cam 47 de milioane de americani ar primi aşa ceva). Finalişti: Dennis Overbye de la The New York Times pentru felul în care a explicat eforturile a mai bine de 3000 de oameni de ştiinţă pentru a descoperi “bosonul Higgs”, şi Les Zaitz de la The Oregonian, pentru materialele despre infiltrarea cartelurilor mexicane (şi a drogurilor) în zonă – mă mir că mai e viu!

Local Reporting: Will Hobson şi Michael LaForgia de la Tampa Bay Times pentru ancheta care a arătat felul în care o agenţie guvernamentală nu-şi făcea treaba, respectiv ajutarea oamenilor străzii. Milioane de dolari care trebuiau folosiţi în acest sens s-au “scurs” în mod misterios pe lângă homleşi.
Finalişti: Joan Garrett McClane, Todd South, Doug Strickland şi Mary Helen Miller de la The Chattanooga Times Free Press pentru felul în care au scris despre practica tăcerii ce are ca rezultat perpetuarea violenţei în Chattanooga, şi Rebecca D. O’Brien & Thomas Mashberg de la The Record, pentru o serie despre consumul de heroină.

heroina
National Reporting: David Philipps de la The Gazette pentru seria despre tratamentul injust acordat veteranilor, unii dintre ei chiar răniţi în conflictele armate. Finalişti: John Emshwiller şi Jeremy Singer-Vine de la The Wall Street Journal, pentru felul în care au arătat pericolul de contaminare presupus de uzinele care, odinioară, lucrau pentru producerea bombelor atomice, şi Jon Hilsenrath de la acelaşi The Wall Street Journal, pentru materialele referitoare la Rezerva Federală.

International Reporting: Jason Szep şi Andrew R.C. Marshall de la Reuters pentru seria referitoare la persecuţia Rohingya, o minoritate musulmană în Myanmar. Finalişti: Rukmini Callimachi (e româncă, plecată din Bucureşti în timpul comunismului, şi a fost nominalizată la Pulitzer şi în 2009) de la Associated Press (între timp s-a mutat la New York Times) pentru materialele despre Al-Quaeda, şi Raja Abdulrahim & Patrick McDonnell de la Los Angeles Times pentru felul în care au acoperit războiul civil din Siria.

Feature Writing, premiul pentru felul în care e scris un material, nu s-a acordat în acest an. Ca să vă faceţi o idee, aici găsiţi articolul care a câştigat anul trecut. Finaliştii din 2014 au fost: Scott Farwell de la The Dallas Morning News, pentru o poveste care pe mine m-a impresionat mult, The Girl in the Closet, istoria unei fete care a fost abuzată serios de către mama şi tatăl ei vitreg şi care încearcă acum să privească viaţa cu un pic de speranţă, Christopher Goffard de la Los Angeles Times, pentru povestea unui poliţist care s-a apucat să-i ucidă pe toţi cei consideraţi responsabili de concedierea sa, şi Mark Johnson de la Milwaukee Journal Sentinel pentru povestea unor studenţi în primul an la Medicină şi a primelor lecţii de anatomie pe cadavre – e foarte faină (şi) povestea asa, s-o citiţi!

do not cross
Commentary: Stephen Henderson de la Detroit Free Press pentru rubrica sa legată de cum s-a descurcat oraşul său natal în criză. Finaliştii: Kevin Cullen de la The Boston Globe pentru rubrica sa despre oraş şi mai ales despre materialele scrise după atentatul de la maraton, şi Lisa Falkenberg de la Houston Chronicle.

Criticism: Inga Saffron de la The Philadelphia Inquirer pentru materiale despre arhitectură. Finalişti: Mary McNamara de la Los Angeles Times pentru felul în care scrie despre programele TV, şi Jen Graves de la The Stranger pentru critica de artă.

Editorial Writing: echipa de la The Oregonian pentru felul în care au explicat problema, urgentă şi complexă, a costurilor legate de creşterea pensiilor. Finalişti: Dante Ramos de la The Boston Globe pentru articolele despre modernizarea şi debirocratizarea Bostonului, şi Andie Dominick de la The Des Moines Register pentru articolele despre legislaţia care oferă o protecţie mai mare practicienilor unor meserii decât clienţilor lor.

pope

Editorial Cartooning: Kevin Siers de la The Charlotte Observer. Finalişti: David Horsey de la Los Angeles Times, şi Pat Bagley de la The Salt Lake Tribune.

Breaking News Photography: Tyler Hicks de la The New York Times pentru imaginile de la atacul terorist ce a avut loc într-un mall din Nairobi şi care s-a soldat cu 67 de morţi şi 175 de răniţi. Finalişti au fost: John Tlumacki şi David L. Ryan de la The Boston Globe, pentru imaginile scenelor de la atentatul de anul trecut, şi Goran Tomasevic de la Reuters pentru fotografiile din Siria (foto jos).

A Free Syrian Army fighter helps a woman to run across a street during clashes in Aleppo

Feature Photography: Josh Haner de la The New York Times (foto 1, mai jos) pentru povestea, spusă în imagini, a uneia dintre victimele atentatului de la Boston care şi-a pierdut, atunci, cea mai mare parte a ambelor picioare, iar acum încearcă să-şi refacă viaţa. Finalişti: Lacy Atkins (foto 2, mai jos) de la San Francisco Chronicle pentru imaginile care arată eforturile unei şcoli de a ajuta, prin educaţie, băieţii afroamericani, şi Michael Williamson de la The Washington Post, pentru imaginile ce au însoţit articolele lui Eli Saslow, câştigătorul categoriei Explanatory Reporting.

RX4A41432a.jpg
copil
Şi cu asta se termină categoria Jurnalism. Trecem la literatură şi celelalte.

Fiction: Donna Tartt pentru romanul The Goldfinich. Finalişti: Philipp Meyer cu The Son, şi Bob Shacochis cu “The Woman Who Lost Her Soul”.

Drama: Annie Baker pentru piesa “The Flick”. Finalişti: Madeleine George cu “The (curious case of the) Watson Intelligence”, şi “Fun Home”, un muzical scris de Lisa Kron, a cărei muzică a fost compusă de Jeanine Tesori, o adaptare după memoriile caricaturistei Alison Bechdel.

History (a SUA, fireşte): Alan Taylor pentru “The Internal Enemy: Slavery and War in Virginia, 1772-1832”. Finalişti: Jacqueline Jones cu “A Dreadful Deceit: The Myth of Race from the Colonial Era to Obama’s America”, şi Eric Schlosser cu “Command and Control: Nuclear Weapons, the Damascus Accident and the Illusion of Safety”

Biography or autobiography: Megan Marshall pentru “Margaret Fuller*: A New American Life”. Finalişti: Leo Damrosch cu “Jonathan Swift: His Life and His World”, şi Jonathan Sperber cu “Karl Marx: A Nineteenth-Century Life”.

Poetry: Vijay Seshadri pentru volumul “3 sections”. Finalişti: Morri Creech cu “The Sleep of Reason”, şi Adrian Matejka cu “The Big Smoke”.

General Nonfiction: Dan Fagin pentru “Toms River: A Story of Science and Salvation”, o carte ce combină investigaţia şi documentarea pentru a demonstra că mai multe cazuri de cancer la copiii din New Jersey sunt legate de poluarea aerului şi a apei. Finalişti: Gary J. Bass cu “The Blood Telegram: Nixon, Kissinger and a Forgotten Genocide”, o carte despre rolul jucat de Nixon în războiul civil din Pakistan, în ’71, şi Fred Kaplan cu “The Insurgents: David Petraeus and the Plot to Change the American Way of War”.

Music: John Luther Adams pentru “Become Ocean”. Finalişti: John Adams cu “The Gospel According to the Other Mary”, şi Christopher Cerrone cu “Invisible Cities”.


Share: