E mult PR la Oscaruri, de la eforturile biroului de presă al Academiei până la toate detaliile de promovare pentru filmele care parcurg drumul între lista scurtă și cartonașul pe care e scris numele câștigătorilor, de la petreceri și cadouri până la cine pe cine îmbracă, încalță, accesorizează, totul e publicitate, într-o formă sau alta, și toată lumea încearcă să profite.
Dincolo de filme și premii (bravo, Parasite!!!), de cuvântări și interviuri în culise (am postat câteva chestii pe FB), mă opresc acum la două vedete care au profitat de vizibilitatea oferită de covorul roșu pentru a susține niște cauze… sau pentru a profita de niște cauze.
E vorba de Natalie Portman și Sandy Powell, fiecare cu abordarea ei, și vă las pe voi să decideți care e PR for good și care e PR for self.
Natalie Portman a purtat o ținută Dior cu o capă pe al cărei tiv au fost brodate numele unor regizoare care ar fi putut, la o adică, să fie nominalizate pentru Oscar, dar nu au fost. Este vorba de Lorene Scafaria (Hustlers), Lulu Wang (The Farewell), Greta Gerwig (Little Women), Mati Diop (Atlantics), Marielle Heller (A Beautiful Day in the Neighborhood), Melina Matsoukas (Queen & Slim), Alma Har’el (Honey Boy) și Céline Sciamma (Portrait of a Lady on Fire).
Pentru context, aș spune că anul acesta a fost o întreagă discuție referitoare la faptul că nu sunt și femei nominalizate la premiul pentru regie. În fapt, până acum, doar cinci femei au fost nominalizate la această categorie, iar Kathryn Bigelow rămâne singura – până acum – care a câștigat acest premiu, pentru The Hurt Locker în 2010.
Sincer, nu mă apuc eu să neg evidența ori statisticile. Pe de altă parte, nu e doar o chestiune de nominalizare, e și o chestiune de șanse oferite femeilor care produc ori regizează într-o industrie dominată, în mare parte și de multă vreme, de bărbați puternici și femei frumoase. Din păcate, metalitatea asta nu o să se schimbe prea curând atâta vreme cât sunt încă multe femei care sunt dispuse să primească bani mai puțini decât bărbații, atâta vreme cât reușesc să prindă un rol…
Revenind la Portman, însă, mie gestul ei mi se pare mai degrabă o atragere a atenției asupra sa, pentru că în majoritatea pozelor cele opt nume sunt, oricum, ilizibile, iar presa a scris pe larg despre ce-a purtat NP, nu despre problemă. Prin urmare, mie aici mi se pare o strategie prin care Natalița a atras atenția asupra ei, nu asupra problemei.
Pe de altp parte, Sandy Powell, fashion designer și deținătoarea unor premii Oscar și BAFTA și altele pentru costume, a purtat un deux pieces cu pantalon, simplu, ca o pânză, pe care și-a propus să adune autografe de la vedetele prezente și pe care urmează să-l vândă la o licitație pentru un scop nobil. A purtat aceeași ținută și la BAFTA, a adunat autografe și acolo, l-a adus și la Oscar, pentru că mai erau niște oameni care i-au promis că o să semneze – și au și semnat.
Banii pe care speră să-i strângă vor merge către inițiativa The Art Fund de a salva casa memorială Derek Jarman – de fapt, e un pic mai mult de-atât – păstrarea memoriei și a artei sale, dar și burse de creație pentru tineri designeri.
Derek Jarman a fost regizor, set designer, dar și activist LGBTQ, iar casa-muzeu e plină de opere create de el și de alții, deschisă publicului pentru inspirație, și unor tineri designeri pentru rezidență artistică.
Pozele de la Oscaruri și petrecerile de după o arată și pe Sandy Powell, dar se concentrează mai ales pe artiștii care au lăsat autografe pe costumul ei, e mai mult despre ei și semnături, decât despre ea, iar costumul cu siguranță o să fie licitat cu o sumă semnificativă și o să ajute, cât de poate de concret, niște tineri artiști.
Și acuma sa-mi ziceți voi: cine s-a îmbrăcat pentru self PR și cine a făcut selfless PR?
Leave a Comment